mandag den 9. april 2012

Banoffi pie - en lækker og sød moderne engelsk klassiker



Fra efteråret 1998 til sommeren 1999 arbejdede jeg i køkkenet på Cottesmore School, en  kostskole i West Sussex, England. Under mit ophold stiftede jeg bekendtskab med mange lækre og ofte ret fedende retter. Min kære ven, kokken Austin fra Liverpool, lavede rigtig god gammeldags "comfort food" - kartoffelsalat med masser af mayonnaise (ville skræmme livet af enhver diætist!), scones med flødeskum og friske jordbær, quiche med grønne asparges og tomater, chokolade eclairs, jam roly-poly (roulade), chicken vol-au-vents (tarteletter med kyllingefyld), skinke med ostesauce og kogt savoykål (jeg var IKKE semi-vegetar dengang!) og endelig desserten, som jeg har tvunget ham til at lave til mig og hans skønne kone Sue hver gang jeg har besøgt dem i deres lille cottage ved siden af skolen, eller i Southport ved Liverpool: banoffi pie. 



Jeg bragte Cottesmores kogebog  - inkl. opskriften på banoffi pie - med hjem til Danmark, og kagen er blevet en fast del af mit dessert-repertoire. Jeg har serveret den til både babyshower, fødselsdage og ved andre lejligheder. Den er altid et hit!

Banoffi (banan plus toffee) pie består af fire dele: en tærtebund, et lag karamel, et lag bananskiver og et lag flødeskum. Simpelt , lækkert og meget meget sødt. Selve opskriften er dog en kende uortodoks, i hvert fald set med danske øjne. Karamellen kommer nemlig fra en dåse kondenseret mælk, som koges tre timer i en gryde... Og det er altså hele dåsen, uåbnet, der koges. Forklaring følger i opskriften. Jeg køber Nestlés produkt, da jeg ikke er stødt på en økologisk variant. 

Således ser dåsen med kondenseret mælk ud. Kan købes i f.eks. SuperBrugsen og hos El Soussi grønthandel på Benediktsgade i Odense.



Bemærk: der skal afsættes tid (tre timer) til at lave karamel enten dagen før tærten skal serveres eller om morgenen. Laves den dagen før, opbevares den på køl natten over, uåbnet.


Ingredienser

200 g hvedemel
100 g smør, skåret i tern
1 æg, pisket sammen med lidt vand
2-3 spsk sukker
1 dåse Nestlé kondenseret mælk (kan bla. købes i SuperBrugsen)
1 tsk instant coffee, knust
1/4 l piskefløde
2-3 spsk sukker
2 bananer, i skiver

Karamel:

Fjern så meget papir og klister som muligt fra dåsen med kondenseret mælk - ellers skal der senere bruges meget lang tid og mange kræfter på at fjerne klister fra siden af gryden. Læg dåsen i en stor gryde og dæk godt med vand. Læg låg på og tænd for blusset ved middel/høj varme. Dåsen skal koge i ca. tre timer. Tjek jævnligt, om der er vand nok i gryden og vend evt. dåsen et par gange. Fjern forsigtigt dåsen fra gryden og stil til afkøling - f.eks på altanen.




                                                                    Det færdige resultat - lækker og meget sød karamel.


Tærtebund:

Sigt mel i en skål og gnid med fingrene smørret ind i melet, til dejen har en parmesan-agtig konsistens. Tilsæt æggeblanding og ælt. Tilsæt evt. mere mel, hvis dejen er klistret - den skal kunne slippe fingrene. Drys lidt mel på bordet og rul dejen ud. Læg dejen i en smurt tærteform og pres dejen godt fast langs kanten. Prik bunden med en gaffel. Læg et stykke bagepapir i og hæld nogle ris eller tørrede bønner i - dette forhindrer dejen i at bule op under bagning. Jeg bruger de samme ris igen og igen.






Bag tærtebunden i 25-40 min ved 200 grader. Tjek den jævnligt, så den ikke bliver tør eller brændt. Afkøl.






Umiddelbart før servering fordeles karamellen på den bagte tærtebund (jeg bruger sjældent det hele, da det virkelig er noget sødt stads), og bananskiverne lægges på. 


Flødeskum blandet med sukker og knust instant coffee lægges over til sidst og så er den lækre banoffi pie klar til servering!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar