mandag den 2. april 2012

Løgsuppe med perlespelt og grønt - nem og mættende suppe




Denne suppe er inspireret af en opskrift i Irmas madmagasin Irma krydderiet. Siden jeg samlede bladet op i butikken, har vi fået suppen cirka en gang om ugen, i utallige afskygninger. Irmas suppe er ret basic - der er ingen grøntsager udover løg og hvidløg. Jeg kan dog godt lide, at suppen har lidt mere substans og lidt flere vitaminer, så jeg bruger hvad jeg har i køleskabet. I denne opskrift bruger jeg spidskål, citron, rød peber og porrer, men jeg har også haft stor succes med at tilsætte gulerødder, som Alma ellers nægter at spise.

Det grønne kan med fordel hakkes tidligere på dagen, hvis man har mulighed for det. Fordelen ved denne ret er, at den sagtens kan stå og passe sig selv, så der er mere tid til at lege med sit barn, støvsuge eller slappe af - eller hvad man nu lyster!

 Ingredienser

2-3 store løg, hakkede
1-2 fed hvidløg, pressede
Olivenolie
2 dl perlespelt - (skylles grundigt før de tilsættes. Kan med fordel sættes i blød i 2-12 timer først)
1,2 l vand (eller 1 l vand og 2 dl hvidvin)
2 laurbærblade
Peber
1  terning grøntsagsbouillon (i SuperBrugsen sælger de f.eks økologisk fra Knorr)
1/2 porre, hakket
1/2 rød peber, hakket
1/4 spidskål, hakket
1 økologisk citron, saft og skal


Svits løg og hvidløg i olivenolie. Tilsæt grøntsager. Hæld vand (og evt. hvidvin) over, og tilsæt perlespelt, laurbærblade, bouillon, citronsaft og -skal. Drys med peber. Lad suppen simre i mindst 30 min. 


Server evt. med hjemmebagte grovboller. 


Her ses suppen med gulerødder, serveret med kamutbrød fra Det gode brød i Odense (biodynamisk bager).




Ingen kommentarer:

Send en kommentar