søndag den 15. april 2012

Grove pizzasnegle med vegetarpølser - gode til snacks eller til madpakken


Det er ikke altid nemt at finde på nye ting til at gøre "den bettes" madpakke mere spændende. Jeg holder mig generelt fra dej der skal æltes, men tænkte at jeg alligevel ville prøve at lave pizzasnegle. Jeg fandt et gammelt udklip med en basis-opskrift, som jeg så lavede om, så den passer bedre til min smag - jeg foretrækker bagværk af den grove slags og er ikke så glad for at indtage for meget hvedemel. Som fyld valgte jeg vegetarpølser, fordi vi tilfældigvis havde en pose af Hälsans Köks lækre sojapølser i fryseren. Alternativt kan hakkede oliven, jalapeños, peberfrugt eller andet bruges.

Ingredienser

Dej:
 
25 g gær
1 spsk olivenolie
1 tsk sukker 
Et drys salt
2 dl lunken mælk
1 dl sesamfrø
2 dl hvedemel
2 dl rugmel

Fyld:

1 lille glas tomatpuré
3-5 spsk olivenolie
1 fed hvidløg, presset
1/2 tsk oregano
1/2 - 1 pose reven ost eller 1-2 friske mozzarella-kugler
4-5 vegetarpølser, evt. fra Hälsans Kök

Lun mælken og opløs gæren heri. Tilsæt sesamfrø, olie, salt og sukker. Tilsæt melet lidt ad gangen. Ælt til en smidig dej og lad den hæve mindst en halv time.

Rør tomatpuré, olie , hvidløg og oregano sammen. 

Hvis vegetarpølserne er frosne, varmes de i ovnen i 5-10 min, inden de skæres i skiver eller hakkes.

Dejen rulles ud (evt. i to portioner) og tomatsaucen smøres på. Pølseskiver/stykker og ost fordeles hen over. Rul dejen sammen til en roulade og brug en skarp kniv til at skære den i skiver på ca. 1 cm. Læg skiverne på en bageplade med bagepapir. Pensl evt. med olie. Bag ved 200 grader i ca. 15 min - hold øje med at osten ikke brænder på.

Det kan være en anelse svært at skære pæne skiver, så man må sige, at pizzasneglene får et noget rustikt udseende. De smager til gengæld vildt godt - da de blev serveret en søndag eftermiddag genlød stuen af "mmmmm"-er! 

Velbekomme!

Køb økologisk - bedre for dig, bedre for vores planet!

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar