tirsdag den 24. april 2012

Miso sandwich - advarsel: stærkt vanedannende!


Historien bag den fantastiske miso sandwich

Fra 2002-2003 var jeg udvekslingsstuderende ved Ohio University, som ligger i den lille by Athens. Byen viste sig at være et vegetarisk og økologisk venstrefløjsparadis (for mig i hvert fald), og mit år i Athens bød blandt andet på masser af interessante fag, en bustur til Washington for at protestere imod Bushs krigsliderlighed, og vegetarisk fastfood samt helsemad ad libitum. Man kan sige mange grimme (og sande) ting om Wallmart, men for pokker hvor var det dog fedt, som vegetar, at gå på opdagelse i deres frysebokse og finde omtrent tolv forskellige slags frosne vegetarburgere. Det var også vanvittigt skønt at spise ude og få stukket menukort i hånden, hvorpå det vrimlede med vegetarretter. Det er man jo ikke lige frem vant til som dansker...

En af mine favoritbutikker i Athens er helsekostbutikken The Farmacy, hvor hylderne bugner med økologiske madvarer, kosmetik og kosttilskud. The Farmacy har også en deli-afdeling, hvor man kan sidde ned og spise deres sandwiches og lækre salater (se menuen her og bliv inspireret: The Farmacy  ). Mine favoritter var deres soba-nuddelsalat, deres eggless tofu salad og deres fantastiske 5-in-1 sandwich. 

                                             Den bedste helsekostbutik i verden!

                     Så er der serveret - masser af lækker økomad, lige til at tage med hjem eller spise i deli-afdelingen.

Jeg skrev opskriften på 5-1 sandwichen ned og det er muligvis det allerbedste, jeg havde med hjem til Danmark. Jeg forenklede opskriften og siden er miso-sandwichen blevet serveret til et utal af festlige lejligheder - den grovædes af både vegetarer og kødspisere. Min kæreste, som ikke er vegetar, jubler endda nærmest, når jeg serverer sandwichen til frokost. 

           The Farmacys opskrift, som jeg skrev ned og som har hængt på mit køleskab i snart 10 år.

Og nu til opskriften, som er meget meget simpel:

Ingredienser:

Brød i skiver - for eksempel fuldkornstoastbrød. Sidst brugte jeg groft brød i Det gode brød i Odense. 
Flødeost  - for eksempel Kirks fra Irma eller helsekostbutikker
Miso - helst lys (kan købes i asiatiske specialforretninger eller helsekostbutikker)
Tahin (sesamsmør)
1 agurk, i skiver
Frisk Dild

Halvdelen af skiverne smøres  med miso, den anden halvdel med tahin. På skiverne med miso smøres flødeost, på de andre drysses dild (må selvfølgelig gerne være omvendt!). Agurkeskiver lægges på, og sandwiches lægges sammen. Da miso indeholder smagen "umami" (et term som er meget oppe i tiden), nydes denne sandwich med stort velbehag (for nærmere info, se Miso Umami  ). 

                                                   Velbekomme!

Køb økologisk - bedre for din krop, bedre for miljøet!


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar