søndag den 18. marts 2012

Breakfast burritos - perfekt måde at bruge rester på, eventuelt til "second breakfast"!


Med hensyn til morgenmad, kan man nemt falde i "cornflakes eller havregryn hver dag"-fælden. Jeg forsøger at variere dette mit yndlings-måltid så meget som muligt. 

Som B-menneske huer det mig ikke, at Trutten nu er begyndt at vågne mellem 5 og 6 hver morgen - jeg ville allerhelst, at hun sov til kl 7, hvis ikke længere. Det positive ved at stå så tidligt op, er dog at jeg for tiden er i stand til at spise morgenmad to gange - en gang med Alma, når vi står op, og en gang mere, når jeg har afleveret hende i vuggestuen. Det er næsten som at være med i Ringenes Herre, hvor de madglade hobbitter ynder at spise "second breakfast", et term som altid i mine ører har haft en nærmest magisk klang. Nu gider jeg ikke spise det samme to måltider i træk, så det bliver for eksempel til havregrød eller scrambled eggs med Alma og så senere en tyk skive økologisk rugbrød fra Det gode brød i Odense med blåskimmelost (Thises Øko Blue er fantastisk). 

Når vi har rester fra mexikansk fra aftenen før, kunne menuen også byde på breakfast burritos, en ret jeg stødte på, da jeg i 2002-2003 var udvekslingsstuderende ved Ohio University i Athens, Ohio. I denne lille universitetsby ligger min favorit restaurant, Casa Nueva (http://www.casanueva.com/breakfast ), et skønt mexicansk-inspireret spisested med hippie-vibe (restauranten ejes kollektivt af de ansatte - der fokuseres på genbrug og der laves mad med lokalt-producerede ingredienser). Det er en dejligt mættende ret, som samtidig skaber lidt variation, morgenmadsmæssigt.

Sidst jeg lavede breakfast burritos, havde vi aftenen før fået hjemmelavede majs- og fuldkornspandekager (se opskriften på denne blog, fra 6. marts 2012) med revet ost, Quorn fileter i strimler (stegt i olivenolie og flydende honning) og en tomatsauce med grøntsager (tomat på dåse, hvidløg, løg, squash i tern, røde bønner). Næste gang jeg laver retten er det formodentlig ikke de samme ingredienser, så det smager ikke ens hver gang - men det smager ALTID godt!

Om morgenen lavede jeg en lille portion scrambled eggs (2-3 æg piskes i skål med lidt peber og hældes på varm pande med olie eller smør. Der røres jævnligt indtil æggene har sat sig). På hver pandekage lagde jeg på den ene halvdel en spsk ost, 2-3 strimler Quorn filet, 1-2 spsk tomatsauce med grønt og en smule æg. Dernæst rullede/foldede jeg pandekagerne sammen og lagde den i et ovnfast fad. De blev bagt i ovnen ved 200 grader, indtil osten var smeltet. Og så blev de ædt, rub og stub!

Retten kan med fordel serveres med salsa og/eller avokado i skiver.



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar