mandag den 5. marts 2012

Stegte ris - en nem måde at bruge sine rester på

Når man er alene på skandsen med barnet, er det altid rart hurtigt at kunne smide noget mad sammen (noget nemt som ikke er rugbrød).
Så har man en rest  ris tilbage fra gårdsdagens aftensmad og en smule grønt til at hakke og komme i, kunne løsningen være stegte ris. At det smager vildt godt er så bare en bonus!
Jeg plejer bare at bruge, hvad jeg har i køleskabet, så hvilke grøntsager man bruger, er helt op til kokken selv. Indrømmet, denne opskrift er ikke revolutionær på nogen måde, blot en smart måde at bruge sine rester på.
Jeg foretrækker selv, at risene ikke fylder for meget, så man bliver mæt af grønt og rejer.

Til mine stegte ris brugte jeg:
Sesamolie
1 fed hvidløg, presset
1 løg, hakket fint
Hakket spidskål og grønne bønner fra frost (brug hvad du har i køleskab og fryser)
En håndfuld tigerrejer, optøede
En rest basmatiris
Æg, scrambled i en pande (1 æg per barn, 1-2 æg per voksen) 
Shoyu/soyasauce - et forsigtigt skvæt


Stil to pander på komfuret, moderat varme. En pande til de stegte ris, og en pande til scrambled eggs.
Opvarm sesamolien og tilsæt løg. Når løgene er klare, tilsættes hvidløg og grønt. Tilsæt ris. Rør ofte (når jeg laver det, har det tendens til at få lige rigeligt med farve). Når æggene er scambled, tilsættes rejerne til risen og der røres. Tilsæt forsigtigt ca. en teskefuld soja. Når rejerne er gennemvarme, tilsættes æggene og retten blandes og serveres. 
Velbekomme.
                                                           Mmmm, rejer...


2 kommentarer: